Защо SEO е важно?
Независимо дали предлагате услуга или сте медия, блог, онлайн магазин, или пък хотел, всеки бизнес иска сайта му да излиза в топ 3 по фразите, които клиентите търсят. Това носи сигурни продажби и спокойствие, че при добре направена оптимизация, на конкуренцията ще й е трудно да Ви измести.
Средно първите 3 резултата обират близо 70% от кликовете, оставащите си ги поделят останалите резултати. Следователно, може да се досетите, ако се класирате в топ 3 колко души ще посетят Вашия сайт, в сравнение с това ако сте в топ 10, а пък недай си боже да сте на втора страница. Разбира се, този процент зависи от типа търсене и може да варира.
Какво се е променило?
В последните години SEO пое в нова, по-добра за потребителите посока. Всички „евтини“ опити за манипулация на търсачките все по-трудно работят, приоритет стават качественото съдържание, добрият User Experience и удовлетвореността на потребителя. В тази статия ще Ви представя кои са най-важните ранкинг фактори днес и как да победим конкуренцията.
SEO през 2019
1. RankBrain и потребителски сигнали
RankBrain е т.нар. изкуствен интелект на Google, базиран на machine learning. Алгоритъмът измерва как потребителите взаимодействат с резултатите от търсене и ги класира спрямо това. Така например, ако 4-тият резултат по дадена фраза има грабващо заглавие и мета описание, или е в сайт, който Вие харесвате и потребителите започнат сериозно да кликват на него, след което не се връщат повече към търсенето и покажат, че този сайт ги удовлетворява, за Google това е ясен знак, че този сайт заслужава да се изкачи нагоре и да измести конкурентите по въпросната фраза.
Важно: Все още не е доказано и измерено точно каква част от алгоритъма и тежест има RankBrain, но влиянието му се засилва с всяка година.
Разбира се това е малка част от RankBrain алгоритъма, цялостно е много по-комплексен.
2. Изчерпателното и подробно съдържание печели
Доброто съдържание винаги е било важно за SEO, но сякаш тежестта му беше минимална. Докато тенденцията в момента е то да получава все по-голяма тежест. Донякъде това е засилено и от RankBrain алгоритъма.
Google иска да види, че давате всичката необходима информация по търсената фраза. Ако потребителят търси конкретен модел лаптоп, дайте всичките му характеристики, вградете видео, сложете потребителски ревюта, напишете подробно описание, дори вградете или сложете линк към ревю за конкретния модел.
Ако целите да се класирате със статия, уверете се, че изчерпвате подробно темата. Ако статията стане над 1000 думи сложете съдържание в началото, което да отвежда и навигира потребителя лесно в отделните секции.
Преди да започнете статията, проверете всички свързани търсения и въпроси, използвайки Google Keyword Planner (част от Google Adwords) или инструмент като SerpStat.
Ето как да процедираме в стъпки. Да кажем, че имате туристически сайт и искате да се класирате по Милано:
1. Анализираме какво търсят хората.
- милано – 14 800търсения на месец
- милано забележителности – 880търсения на месец
- кафе милано – 590 търсения на месец
- летище милано – 170 търсения на месец
- милано карта – 140 търсения на месец
- пътеводител милано – 140 търсения на месец
- хотели милано – 320 търсения на месец
Това са данни със среден обем търсения за последната година. Разбира се тези данни варират и се променят в зависимост от месеца, сезона и т.н.
2. Анализираме какви страници са класирани по фразите.
За да се класираме оптимално по Милано трябва да имаме материал, по-добър от всичко класирано в топ 10 по темата, което да отговаря на по-горните търсения. Ето пример за перфектно оптимизирана страница.
3. Пишем грабващо заглавие и мета описание, подтикващо потребителя да избере нашия резултат.
4. След два месеца проверяваме натрупаните данни в Google Search Console и Google Analytics и мислим какво трябва да подобрим – CTR, bounce rate, време прекарано на страницата и т.н.
Не забравяйте, че перфектно оптимизираната страница трябва да има изображения, видео, линкове към авторитетни сайтове, вътрешни линкове, карта и всичко друго, което би направило потребителското изживяване максимално приятно и полезно.
3. Оптимизирайте за Mobile First Index
Писано е много по темата, най-важното е мобилните ви страници да съответстват напълно с Десктоп страниците, както и да са отлично оптимизирани от UX и скорост на зареждане.
Може да проверите как се представят страниците Ви от мобилно с този инструмент на Google:
https://search.google.com/test/mobile-friendly
И премахнете остарелите мобилни версии, сайтът Ви трябва да е responsive. Ако мобилната ви версия се показва с m.mysite.com, консултирайте се с програмистите си и най-добре и с оптимизатор, тъй като е важно и миграцията да бъде извършена прецизно.
4. Линкове, бранд, линкове и пак линкове
Каквото и да си говорим, линковете все още са от първостепенно значение. Освен ако не сте супер популярен бранд, линк билдингът е задължителен елемент от Вашата оптимизация. А дори да сте силен бранд, също е препоръчителен.
Залагайте на качествени линкове, а не на количество. Качественият линк билдинг е висшия пилотаж в SEOи си проличава от резултатите. За жалост, колкото и да е креативен оптимизаторът, пак се изисква инвестиция. Ресурси, създаване на т.нар linkablecontent, linkbaitи т.н. За жалост, но по-скоро за щастие, линк билдингът в България, все още е на много ниско ниво. Можете да проверите своя линк профил в Google search Console и да сравните с конкурентите с ahrefs.com, majestic.comи някои други инструменти. Най-добрите са платени.
Друго
Разбира се, всичко е важно. Не подценявайте onPageо птимизацията, добрият UX, оптимизацията на Crawling бюджета, Микроформатите, вътрешните линкове и структурата на сайта.
Четете и се информирайте
Дори да наемете агенция изпълнител, четете и се информирайте. Научете поне основите, това ще Ви помогне да постигнете много по-лесна комуникация с оптимизатора, а и ще знаете за какво давате парите си и какво реално да очаквате. И не забравяйте, SEO отнема време, бъдете търпеливи.
Георги Дюлгеров е част от нашата общност вече повече от година.
Занимава се със SEO повече от 10 години, като последните 7-8 години го прави професионално.
Той е собственик и управител на дигитална агенция WebtechSmart. Съосновател e и на AvioClaim, StartUp, който помага на хората да получат обезщетение от закъснял или отменен полет. Авиокомпаниите не обичат да плащат, затова, когато хората стигнат до задънена улица, се намесват те.