На Шипка 6 си имаме наливна бира от автомат или биромат, както го наричат създателите му.
betahaus е втората локация в София, на която можеш сам да си налееш крафт бира и да си платиш с карта.
за около два месеца, на шипка 6 сме консумирали малко повече от 60 литра.
Итай е основател и главен пивовар на ID brew, крафт бира.
Израснал е и е учил в различни държави. Една от тях е Германия. Именно там се запознава с бирената култура и разнообразие.
Екипът им се състои от две основни звена, едното е това, което се занимава с производството и дистрибуцията на бирата, а другото е това, което се занимава с разработката на софтуера и хардуера за машините ни.
защо реши да правиш бира?
“Пъстротата от бири и производители в Германия, където има повече от 4000 пивоварни, дава възможност за широк поглед, и изграждане на критична оценка за качество към този еликсир. Разбира се консумирането на бира не е предпоставка за пивоварство. От друга страна няма пивовар, който да не консумира и обича бира. Така и аз реших да тръгна по този път, запознавайки се с изкуството на пивоварството. За целта преминах през занаятчийско обучение в Швейцария и съответно пристъпих към изграждането на крафт пивоварната ни в България. Целта ми е качеството и стандартите на производство в Германия и други държави с изградена бирена култура да бъдат пренесени у нас. Аз виждам потенциал в крафт пивоварството в България и смятам, че това е пазар, който все повече ще се развива, а когато правиш това, което обичаш и то ти доставя удоволствие, това е формула за успех.”
как се роди идеята за “автомат за бира”?
“Един от първите проблеми, с които се сблъсках беше изграждането на пазарен дял по начин който да ни отличава от останалите в бранша. Взимайки за пример как Илон Мъск и Тесла промениха модела на продажби на произвежданите от тях автомобили, аз реших да търся също нов начин, който да е различен и иновативен и с възможност за директна продажба. Проучвайки пазара разпознахме ниша, където бирата е търсена, но не се предлага, където конкуренцията няма пряко присъствие. Така се роди идеята да създадем машина за самообслужване за крафт бира, запазвайки качеството на бирата, удоволствието от това да си я налееш сам и автоматизирайки целия процес на самообслужване.”
автоматът за бира може да бъде успешен, както автомата за кафе?
“Да, хората желаят самостоятелност и лесно достъпна услуга, която ги превръща в случая в бармана, който сам себе си обслужва с бира. Бирената култура е във възход в България и на пазара излизат все повече добри крафт пивоварни и бири. Търсенето на качествена бира се увеличава, както и тези, които предпочитат да заплатят повече, но за ответното качество. А целта ни е с услугата ни да съкратим пътя от производителя до консуматора, запазвайки баланс на цена и качество.”
какви са плановете ви за развитие?
“Плановете ни са многопластови. Един от основните ни е да умножим многократно локациите, където имаме машини за самообслужване. Друг е пускането на безалкохолна крафт бира. Ние ще сме първата крафт пивоварна в България, която произвежда такава бира. Целта ни е да я пласираме през машините ни за самообслужване в тези офис локации, където има определен интерес за безалкохолна бира. Не на последно място е бутилирането на цялата гама от бирата ни за ресторанти и заведения, които търсят и държат на високо качество.”
Към момента екипът има капацитет да прави по 2 машини на месец, но са си поставили за цел в следващия месец да удвоят бройката на производство, а в близките няколко месеца това да се развие драстично.
Бироматите се брандират и подготвят от тях. Софтуерът и хардуерът са изцяло тяхна разработка, като цялата среда от машини, софтуер и хардуер се контролира и управлява отдалечено през интегрирана Cloud система, също изградена от тях.
“Прототипната версия ни отне 3 месеца и малко, докато достигането ѝ до реална реална работна среда и версия премина през цикъл от допълнителни 11 месеца. Екипът продължава да подобрява софтуера, като ние имаме конкретни цели за надграждане и съответно добавяне нови функционалности.”