В последните години темата за по-устойчив бизнес става все по-важна и влияе на връзките на бизнесите с всички замесени страни – клиенти, инвеститори, (потенциални) служители и доставчици. Навлизат и нови регулации, сертификати за устойчивост и инструменти за измерване на емисиите

Темата все още е доста нова и сложна за навигиране, но мнението ми е, че което е добро за хората и природата, може да бъде добро и за бизнеса. В този ред на мисли споделям няколко идеи как може да направите бизнеса си по-устойчив през 2025, да бъдете по-зелен работодател и да се приближите към постигането на ESG целите си (ако вече имате такива). 

ESG новини, анализи, компании, регулации, тенденции, решения за бизнеса и коментари

ограничаване на бизнес пътувания

Пандемията ни показа, че много бизнес пътувания могат да се заменят с видео разговор или няколко имейла. Ако все пак трябва да пътувате по работа, обмислете да направите една част от пътуването си с по-екологичен транспорт – например с влак. Вече има и доста онлайн калкулатори, с които да изчислите реалния размер на въглеродните емисии от полета си и да дарите сумата на организация по ваш избор. Така можете да сметнете, че един двупосочен полет за 1 човек от София до Брюксел-Шарлероа произвежда 834 кг CO2*. Това количество би се компенсирало от 14 фиданки за 10 години.

транспорт до работа

Ако имате служебни автомобили, помислете да преминете към електрически такива. Можете и да си направите бизнес акаунт към Spark и така да оптимизирате разходите си за транспорт. Друг вариант е да насърчите споделеното пътуване (carpool) между колегите си, като създадете удобен начин да се уговаряте вътрешно. Можете също да покривате фирмено картите за градски транспорт на екипа си. Разбира се, за тази идея е голямо предимство, ако офисът ви се намира на комуникативно място. Гъвкавото работно време също може да има позитивен ефект, защото така избягвате да пътувате в часовете с най-големи задръствания.

хибридна работа

Най-екологичният вариант обаче е изобщо да не пътувате до офиса по два пъти на ден. Все повече работодатели предлагат опцията за работа от вкъщи и – нека си признаем – има своите удобства. Освен очевидните, дава повече време за личен живот и спестява доста разходи както за служителите, така и за бизнеса. Това обаче идва със своите минуси като по-слабо чувство за принадлежност към екипа, изолация и размиване на границите между личното и работното време.

споделените офиси

Тук на помощ идват coworking пространствата, които помагат да направите бизнеса си по-устойчив, без да губите от предимствата на работата в офис. Те отдавна не са очевиден избор само за стартъпи, но и за големи компании. Причината е, че дават достъп до модерни офис пространства на по-ниска цена и при много по-гъвкави условия. 

Днес много споделени пространства са в първокласни офис сгради и успешно прилагат устойчиви практики. Двe от локациите на бетахаус например – в Advance Business Center и Sofia Tower – имат LEED златен сертификат за устойчиво строителство. Чрез използването на споделен офис си спестявате обвързването с работни площи, които не се ползват, и сте по-гъвкави при големи свивания или разширения в екипа. Предимство е също, че не трябва да инвестирате в собствена инфраструктура като зали за срещи, интернет и кабинки за разговори, защото те се споделят между всички обитатели. Някои коуъркинг пространства имат по няколко локации из града и така можете да изберете най-удобната за вас в дните, в които нямате срещи с екипа си.

ESG,хибридна работа,spark,carpool,устойчив бизнес,измерване на емисии,споделените офиси

малки стъпки с голям ефект

Ето няколко зелени практики, които успешно прилагаме в нашите офиси: използваме диспенсъри за филтрирана вода вместо бутилки, рециклираме батерии, споделяме офис консумативи. Кухните ни са напълно оборудвани, за да не използваме еднократни чаши и прибори. Имаме шкаф с кутии за обяд, от които всеки може да вземе назаем. Последният, който си тръгва, изгася осветлението. Това са малки стъпки, но по-важното е, че са лесни за прилагане и възприемане от всички. 

esg betahaus

сертификат от Culligan, които ни помагат да намалим употребата на еднократна пластмаса в бетахаус   

човешкият фактор

Устойчивостта на бизнеса обаче не се изчерпва само до екологичните практики. Тя включва и отношението на компанията към хората в нея, дали допринася за развитието и здравето им, дали осигурява равен достъп и уважение към всички, дали влияе положително на местната общност. Промяната към по-устойчив бизнес изисква анализ на вътрешните процеси и многостранен подход. В идеалния случай трябва да взима предвид гледните точки на различни хора и да се вслушва в обратната им връзка. Това е дългосрочен проект, който предполага учене, инвестиране в нови практики,  прозрачност и отчетност. Ползите от него обаче са много – репутационни, икономически, в задържането на хора и в изграждането на по-гъвкав и издръжлив във времето бизнес. 

ето какво споделят Telefonica Tech, наши обитатели в betahaus Sofia Tower

Какви устойчиви практики прилага компанията ви в момента?

  • Отчитаме въглеродни емисии във всички наши офиси
  • Обмисляме да изградим 2 соларни ферми в UK
  • В офиса ни във Великобритания рециклираме и имаме опцията да идваме на работа с колело. Проучваме и схеми за подпомагане на закупуване на електрически автомобили за служителите ни.
  • Дистанционна работа – това също е устойчива практика, защото така позволяваме на служителите ни да си работят от вкъщи и не трябва да използват транспорт. 

Защо устойчивостта е важна тема за Телефоника?

Устойчивостта вече не е просто тренд – тя е съществена за бизнеса. Прилагането на устойчиви практики ни помага да си гарантираме дългосрочни успехи чрез подобряване на ефективността и насърчаването на нововъведения.

Кои са най-големите предизвикателства, които срещате?

Със сигурност едно от най-големите предизвикателства са самите хора. Има хора, които казват “Какъв е смисълът, боклукът отива на едно място, защо да си правя труда?”, както и хора на високи постове в различни правителства, които не вярват в климатичните промени.