Почти всяка статия и класация, свързана с успеха в живота, ни е правела силно впечатление. А, когато този успех е пречупен през призмата на предприемачеството, спираме безразборния скрол, вглъбяваме се в дигиталните скрижали и след това ги споделяме с хилядите си приятели.
Особено много харесваме, когато препоръките, отправяни към предприемачите, са определен брой. По този начин не само знаем какво трябва да направим, но имаме и изготвен план за действие.
В този дух редакционен екип на betahaus sofia реши по лично усмотрение да направи списък с книгите, които всеки предприемач трябва да прочете.
Алексис Зорбас – С изказаните от Казандзакис положения, книгата се превръща в своеобразна утопична обосновка на финансирания от бизнес ангели стартъп. Млад, заможен писател заминава от Пирея за Крит като по пътя се запознава със Зорбас, който намира в лицето на писателя финансиране за авангардни решения, свързани с преноса на дървесина от върха на планината до крайбрежието. Проектът за една бройка не завършва с фатален екзит, но забавленията и нетуъркинга в периода на подготовката създават нужната почва за нови бизнес начинания.
Ценността на четивото е увеличена и с третирането на вечната тема – нужен ли е лифт?
Сидхарта – библията на bootstrap-ъра. Тръгнал от високо поставената каста на духовенството, преминал през отшелничеството и стигнал до несметно богатство, само за да стане след това Буда. Сто страници чиста предприемаческа мъдрост, в която Херман Хесе поставя, а отчасти и отговаря на основния въпрос в стартъпа и в живота по принцип – “защо?”
Упражнения по стил – Имайки предвид, че Реймонд Кюно е математик, осланящ се особено силно на еквилибристиката в писането си, то всяко негово произведение си е упражние. В случая френският автор разказва една кратка история по 99 различни начина в търсене на proof of concept.
Фернанду Песоа – Книга на безпокойството – Задължително четиво за човека, поел по пътя на трудното и неизвестното. При това не защото авторът е счетоводител, не и заради дълбоката мъдрост, която се предоставя под формата на меланхолични туитове върху 600 страници. По-скоро, успеете ли да прочетете тази книга, означава, че сте невероятно упорит и нищо не може да ви спре, ако си поставите някаква цел.
Една одисея в Космоса – Ако сте пропуснали да прочетете тази книга в юношеството си, то не е късно да го сторите сега. Основната тема на произведението за извора на креативността и амбицията я превръща в един от букварите на предприемачеството – нали затова казахме, че трябваше отдавна да сте я прочели. Също така да откриеш, че можеш да разбиеш главата на друг homo erectus с подръчно средство е един от крайъгълните камъни за иерархизирането на обществения строй на планетата ни Земя, откъдето произтичат и основните постулати на мениджмънта. Консумирайте отговорно и кийп он муун уочин’ я ал ентръпренъърс!
Марсел Пруст – Ревност. Тази книга за нищо на света не трябва да отсъства от билиотеката на всеки един предприемач, особено младия такъв. Нещо повече – тя трябва да бъде прочетена.
Сблъсъкът с темата за съмнението, ревността, търпението, наблюдателността, конкуренцията, да не пропускаме дързостта, издебване на точния момент и време, които ежедневието предоставя, да реализираш своите планове, ако щеш и мечти. Всички тези сценарии, многократно разиграни между редовете на големия познавач и изследовател на човешките взаимоотношения и емоции – Марсел Пруст, са един отличен наръчник за всеки един от нас, особено за този, който е решил и е готов да започне нещо голямо.
Платформата, Мишел Уелбек – Книгата уцелва в десятката не само заради политически некоректната закачка с произведенията на Гришам за здраво работещия банкер, адвокат (допълни с друга високоплатена професия по избор..). Предприемаческата поука се задълбочава от вярното според нас твърдение, че живеем в свят, където парите и сексуалното удоволствие са единствените форми на щастие и удовлетворение, достъпни и признати от съвременния човек. И така героят на книгата става търговец на ценности, съзнавайки, че най-простите решения винаги са най-ефикасни и продаваеми. Какво по-lean от неограничената комерсиализация на сексуалността.
Ана Каренина. Фабулата с малки селскостопански изключения не би могла се причисли към чистата предприемаческа проза. За сметка на това стойността на произведението идва от друго. Без значение дали създаваме продукт или предлагаме услуга, това, което би ни отличило от конкуренцията е усетът към детайла и красотата на описанието, съчетани с простотата на комуникирането им, а всичко това извира с пълна сила от романа на Толстой. Книгата е абсолютно задължителна за всеки, захванал се с high end решения.
Дзен и изкуството да поддържаш мотоциклет. Както се казва още в началото на творбата, тя няма много общо теорията и практиката на дзен-будизма, нито пък има и кой знае каква връзка с мотоциклетите. Ще си кажете „какво тогава остава за предприемачеството, щом дори го няма в заглавието?“ А, пък ние ще ви кажем „връзка има, намерете я“.