[:bg]
“Гости в блога” е новата рубрика, в която искаме да се включват големи имена от различни сфери на дейност, които да споделят интереси, опит и мнение по актуални теми.
Конференциите изгелждат като най-трудния начин да привлечете вниманието към себе си, идеите си и продукта си.
Част от трудностите са логистични – на събития с няколко десетки хиляди души има поне няколкостотин (даже няколко хиляди) стартиращи компании, може би половината са в същата индустрия като вас, а част може дори да имат подобен продукт.
Другото голямо предизвикателство е психологическо – едно е да напишеш мейл на Луиш Фиго, например, съвсем различно е да си говориш с него на живо. Не помагат спомените за това изпълнение, докато още дори не бях тийнейджър. И все пак, как става?
“Не ходи на конференция без поне 20 уредени срещи”
Може би най-добрият (и много популярен) съвет, на който съм попадал. Случайността не трябва да е фактор на събития с повече от 100 души – защото може мечтания клиент или инвеститор да се размине с вас, без дори да разберете. Конференциите са немалка инвестиция за прохождаща компания – билетите варират между 250 и 1000 евро – и това е без пътните разходи. Затова има смисъл да планирате добре и да извлечете максималната стойност от инвестицията си.
Още нещо – не очаквайте “гениална рецепта за успех” по-надолу, а простичък план, който ми е помагал да правя контакти там, където други не са успявали.
1. Поставете си цел
Искате да увеличите потребителската база на продукта си? Имате нужда от нов инвеститор? Създавате мрежа от ключови партньорства?
Целта не е от значение, но е важно да я формулирате в самото начало, защото тя ще определя поведението ви и в следващите стъпки.
2. Сегментирайте и навигирайте тълпата
Всяка конференция има списък с присъстващи – било то онлайн или под формата на мобилно приложение. В зависимост от целите ви, ограничете аудиторията до сегментите, които са ви нужни – например, продукти, подобни на вашите, с които да създадете синергии или заедно да достигнете до повече клиенти.
Изберете най-подходящите 50 контакта, след това пригответе още 100 “резервни” – в случаи, че не успеете да се уредите достатъчно срещи с приоритетната група.
3. Съберете теми за разговор с всеки контакт
Запомнете – не говорите с акселератор или с инвеститор, а с живи хора. Всеки е различен, и за да изслуша вашата истина за Вселената е възпитано да му предложите нещо в замяна. Това означава да отделите поне по 30 минути на всеки от потенциалните си събеседници и да се информирате за кариерите им, за моментната им позиция и, евентуално, интересите им. Със сигурност ще откриете пресечни точки – използвайте ги, за да направите разговора лесен и приятен и за двете страни.
Никой няма да ви обърне внимание, защото сте му пробутали нещо безплатно (дори продукта си) – това е обичайното поведение на всички по време на конференции.
4. Организирайте среща
Отворете канали на комуникация с контактите си – независимо дали по мейл или телефон. Важно е да знаете дали ще дойдат на конференцията лично, или ще изпратят свой представител. Може да се окажат в същия хотел като вас: още по-удобно за по-дълга дискусия. Във всички случаи, бъдете настоятелни, докато получите час и място на среща. А сега започнете да броите срещите си – не спирайте, докато не достигнете магическото число от 12/ден, или поне 20 за цялата конференция. Впрочем, преди последната конференция получих 12 съобщения по мейл, Фейсбук, LinkedIn и SMS от друг посетител.
5. Продължете дискусията
Добрите обноски задължават да пратите няколко реда на всички, с които сте били в личен контакт. Всеки е объркан след среща със стотици нови хора и идеи – и това объркване често води до забрава. Обещаното в разговор не означава нищо – всичко може да се промени още на следващия работен ден в офиса.
Да, възможно е никога да не получите отговор – или никога да не срещнете човека повече – но нали добрата дума отваряла железни врати. Добрите обноски никога не остават незабелязани.
6. Няма защо да спирате дотук
Недейте да пращате просто един мейл на онези контакти, с които очаквате да работите впоследствие. Всички сме заринати от поща. Не пропускайте създадения – и скъпоструващ – шанс.
Често добавям събеседниците си и към newsletter – така, дори да не сме намерили пресечната точка в разговорите досега, може да я намерим след 3, 6 или 18 месеца.
Имате ли стратегия или тактика, която смятате за успешна? Ще се радвам да споделите в коментарите по-долу.
Димитър Шалварджиев е предприемач с активна гражданска позиция.
Опитът му обхваща три индустрии като консултант – информационна сигурност, здравеопазване и маркетинг. Компанията, която съосновава, специализира в lean визуализационни инструменти за клиенти като Philips, Pfizer, Coca-Cola.
В свободното си време, Димитър обича да предизвиква физиката и психиката си с ултрамаратони – и да пътува.[:]