[:bg]“Гости в блога” е новата рубрика, в която искаме да се включват големи имена от различни сфери на дейност, които да споделят интереси, опит и мнение по актуални теми.


Голямата ирония на 21 век са големите думи. Думи, които звучат дори малко смешно на български език. Как да преведем “I am creative”?! Аз съм творчески? Синонимите не вършат работа, а логичният превод звучи още по-превзето.
Не съм от онези хора, които се противопостяват на чуждиците – мисля, че патриотизмът и глобализмът са допълващи се понятия, поне в повечето случаи. Понякога все пак, именно поради размера си, големите думи губят своето съдържание – за всеки крият различно значение и накрая остава само бръмченето.
Важно е да се научим да разграничаваме готиното от полезното, модерното от нужното и добрата практика от частния случай. С една дума добре е да се опитваме да не губим фокус, да следваме своя път и да казваме по-често “не”. В противен случай ще се окажем във водовъртежа на наложени амбиции и недостижими критерии за успех.
escreo
В живота винаги съм вярвала, че е по-трудно да кажеш “да” – лесно и бързо критикуваме каузи, хора, събития; научихме се да даваме обратна връзка, сякаш само по себе си това е нещо позитивно. В бизнеса, уви, е по-трудно да кажеш “не” – особено, когато не знаеш, когато има много неизвестни и се захващаш наивно за всяка възможност с надеждата това да се окаже ИДЕЯТА, която ще те изстреля в небесата.
Лесно е да се разсеем, но ето няколко начина да го правим по-рядко:
1. Медитирай – наречи го себеопознаваме, самочувствие, щастие, осъзнатост, енергия. Медитацията ни помага не само да погледнем себе си и околните през друга перспектива, но и да забавим темпото и да живеем в мига. Силно препоръчвам Headspace  – 10 минути на ден, които добавят безценна стойност към ежедневието.
headspace
2. Разглеждай идеята, като сбор от много идеи. Повечето от нас търсят една единствена идея, с главно И, която ще промени света или живота ни. Идеята не е отделна единица! Ед Катмъл, президент на Pixar, разказва в книгата си “Creativity, Inc.” за идеите като сбор от хиляди на брой решения, промени, разговори, които при все това, доста често са свързани с хиляди хора.
escreo
3. Свързвай времето. Привърженик съм на концепцията на Исак Асимов за раждането на нови идеи – новите идеи често се оказват връзка между две или няколко стари идеи. Ако искаме да предизвикаме новите идеи, следва да създаваме нови емоции, да учим нови уроци, да срещаме нови хора – да положим основите и да създадем правилните условия за това, което предстои. Те ще ни позволят, когато дойде момента, да свържем всички онези невидими нишки от нашия житейски опит, да открием общото между тях и да изградим нещо ново.
гости в блога
4. Оглеждай всички гледни точки. Лесно е да попаднеш в капана на новостите, когато забравиш стойността на традиционното. Когато в Escreo започнахме да си търсим човек, който да се занимае с маркетинг съдържанието (поддържане на блог и т.н.) бях принудена да се образовам повече по темета. Покрай цялата информация за ползите от маркетинг съдържанието и как да привлечем повече трафик към сайта, основните въпроси останаха на заден план: какво е маркетинга изобщо, какви са целите и основните му характеристики? Говорим за SEO, социални медии, гледани видеа, а всъщност съдържанието в маркетинга не е нищо ново. Не трябва да забравяме, че компаниите, които пишат за значението на тези инструменти в повечето случаи продават такива продукти.
работно място в софия
5. Използвай обозрими думи. За мен това предизвикателство е всекидневна лична борба. Когато стартирахме Escreo искахме да продаваме продукт, който стимулира творческия процес. Блъсках си главата, защото смятах, че няма как хора, които не са творци (???), да продават творчество. По пътя научих много и се опитвам сама да определя смисъла зад думата “творчество”. За щастие всичко е навик и ако тренираме мозъка достатъчно дълго, всичко е възможно. Съществуват практики, обучения и методологии, които ни помагат да генерираме нови идеи отвъд “мозъчните атаки”. В сътрудничество с АУБГ организирахме работилница, където изпробвахме различни техники вдъхновени от книгата Inside the box innovation – демонстрирахме модели като  “процес по изваждане” на определен компонент от бизнеса и създаване на изцяло нов продукт. Убедихме се, че може да следваме точно опредени модели и да се научим на творчество.
6. Грижи се за хората си. Увлечени от модерните офиси на големите технологични компании, понякога забравяме, че няколко барбарона и маса за тенис не ни правят автоматично по-иновативни. Продавайки Escreo се убедих, че създаването на атмосфера, която подкрепя новите идеи е много повече въпрос свързан с хората, отколкото с предметите около тях.
работно пространство софияВсички искаме да бъдем творци, но творчеството не е самоцел. Да, най-вероято не всеки художник ще стане следващия Пикасо, или следващия певец – Павароти. При всички случаи, няма да е напразно да опита, защото можи би по пътя ще открие нещото, в което ще бъде истински добър. Виждате ли, най-хубавото на идеите е, че те следват действията. В края на краищата, светът не се развива благодарение на “големите думи”, а благодарение на големите дела.
Да попаднеш на следващата нова идея е трудно, но много по-трудно е да вярваш, че е такава 1 ден, 1 седмица, 1 година? Без фокус няма да стане.


Елена Николова е съосновател на Escreo – стартираща компания, която помага на хората да се изразяват по-лесно, като им позволява да пишат и рисуват по стените. Част от организацията на Rails Girls Sofia. Обича тениса, пътешествията, а от време на време и пише в своя блог „Stubburn penguins can fly.[:]