[:bg]Едно от най-ценните преимущества на работата в споделен офис е това, че до теб на бюрото най-вероятно стои дизайнерът, маркетинг гуруто или пък програмистът, който ще ти даде съвет и ще ти помогне по конкретен въпрос. До теб на двора, докато пушиш цигара може би стои новият ти бизнес партньор, а на по бира ще се зароди идея за нов проект, който да стартираш.
Като човек, който вече четвърта година е част от екипа на първото споделено работно пространство у нас, където работят много стартиращи компании и предприемчиви хора с големи умове и идеи, които искат да експериментират и разработват нови технологии, винаги съм вярвала, че именно колаборациите ще доведат до прогрес.
Когато повирееш повече време в тази среда започваш да си мислиш, че всичко е възможно и да адаптираш новото много по-бързо, дори сам започваш да го искаш, търсиш, и създаваш.
Според мен абсолютно всеки потребител има нужда от “ново” и “лесно”, и от още по-лесно, и от по-малко кликове, и от по-бърз достъп и т.н.
В този ред на мисли интересни за разглеждане са връзките между корпорациите и стартиращите компании. Под нашия покрив има успешни примери за съвместна работа между стартъп и голяма компания. Това преди време си звучеше направо футуристично. Но какво по-логично от това именно прогресивният стартъп, който може постоянно да експериментира и да взима бързо решения, да заработи с много по-големите, но пък по-тромави от него по създаването на нов продукт, услуга или пък по подобряване на стари такива? (повече по темата ще пиша скоро).
Аз обаче тези дни размишлявам над институциите и техните нужди. На тях според мен отчайващо са им необходими иновации.
Сетих се за ето това видео, което гледахме на една наша оперативка…
(в рамките на шегата, ама знаем, че не е баш шега…)
Със сигурност не слагам всички институции под общ знаменател, но все някога ти се е случвало да висиш на подобно гише, чувствайки се малко тъп и задавайки си въпроса „кога ще може да става по-лесно и по-бързо?“ или пък „кога ще мога да го правя онлайн и няма да си губя времето там?„.
Искам да разкажа за две успешни такива колаборации. Стартъп + Институция.
iHelp и Tickey са два стартъпа с абсолютно различна идея. Това което обединява създателите им е целта те да заработят с институциите и да бъдат от полза, както на тях, така и на хората.
Tickey + община Бургас + Метрополитен ЕАД
Tickey е мобилно приложение, чрез което можеш да си купиш билетче за градския транспорт. Идеята се ражда в началото на 2014 година.
Колко пъти “НЕ”
Димитър Димитров е основателят на Tickey. Той говори за първи път с община Бургас и Метрополитен ЕАД по време на Форум Градът през октомври 2014. От община Бургас го канят на среща буквално на следващата седмица. А официалната подкрепа от Метрополитен ЕАД идва през ноември 2015, когато им разрешават да започнат експерименти при тях.
Казва още: “Трябва да отбележа, че проф. Братоев, директор на метрото е много отворен за такива експериментални внедрявания. Естествено, че имахме и подкрепата на г-жа Фандъкова.”
Митко споделя, че не е имало директни „не“, а мълчаливи откази или увъртания.
Tickey работи и извън България. Доста по-лесно се е случило внедряването на системата във Великобритания, във фериботния оператор Fal River Ferries, защото пазарът там е узрял за такива решения.
Най-абсурдното нещо, с което се сблъсква…
докато си проправя път напред е изказването на един от бившите членове на съвета на директорите на ЦГМ ЕАД. Когато му казва, че чрез Tickey искат да помогнат за разрешаването на проблемите с дистрибуцията на билети, неговият отговор е бил „Това не са наши проблеми, а проблеми на пътниците. Ако пътникът няма билет, не трябва да ползва градски транспорт.“
Tickey работи успешно..
Към момента имат 2500 регистрации на потребители и 30% растеж всеки месец.
А приложението работи много лесно. Сваля се от Google Play или App Store, влиза се с фейсбук акаунт, регистрира се карта за разплащане.
Според Димитър: “Напоследък институциите започнаха да стават по-отворени към иновации, сами започнаха да търсят стартъпи. Според мен доскоро бяха разглезени от еврофинансирането, което беше лесно да получат, сега натрупаха административен капацитет и търсят по-нестандартни решения.”
iHelp + община Габрово + бърза помощ
iHelp e мобилно приложение за взаимопомощ. За по-малко от 5 секунди, натискайки едно бутонче можеш да алармираш освен системата 112, цялото твое обкръжение (семейство, приятели, личен лекар и др.) и хора на близки разстояния в радиус от 500м. от теб, можещи и искащи да ти помогнат. Целта на приложението е да ти бъде оказана помощ до пристигане на линейката.
За да заработи обаче това приложение за хората и да помага, общините и бърза помощ трябва да работят заедно, което никак не е лесно.
Колко време и колко пъти “НЕ”.
Директорът на iHelp Христо Христов за първи път се свързва с община Габрово в средата на 2015 година. След година и три месеца бюрокращина, комисии и срещи, официално получава “да” и стартира проекта на територията на общината.
Община Габрово е осигурила безплатното ползване системата за алармиране iHELP (мобилно приложение и EMS платформа) за всички свои жители, както и да бъдат обучени желаещите на долекарска помощ.
Христо споделя, че не е броил “не”-та, но не са били малко. Казва, че когато си пионер в нещо трябва да си подготвен да чуваш по-често думичката “не” и да не позволяваш този сбор да те откаже.
Най-абсурдното нещо, с което се сблъсква…
докато си проправя път напред е, когато медицински лица са се изправили срещу проекта, заявявайки, че нямало смисъл от него. В крайна сметка Христо им доказва обратното.
iHelp работи успешно
Общият брой на потребителите у нас в момента е 1.072 човека. Свалете го от google play или app store.
И в обобщение – има ги колаборациите. С риск да прозвуча пластмасово – светът ще се развива благодарение на тях.
[:]