[:bg]“Гости в блога” е новата рубрика, в която искаме да се включват големи имена от различни сфери на дейсност, които да споделят интереси, опит и мнение по актуални теми.
Lean и изкуството да си построиш мотоциклет
Тук и сега
Развитието на предприемаческа среда в България е сред безспорно добрите новини в последните години – добре за хората с идеи, за икономиката и дори за гражданското общество у нас.
Сред причините за това са „евтиният“ капитал (Jeremie II фонда на ЕС, по-известен у нас като “фондове за рисков капитал” LauncHub/Eleven), традиционния инвестиционен апетит на големи компании у нас – и соц-наследството на високотехнологична нация. Никога не е било по-уместен момент да напуснете скучното бюро от последните месеци (години?) и да се впуснете в най-мащабното си приключение: търсенето на независимост.
И така, откъде да започнем?
Стара максима в предприемаческата общност е, че идеите са безплатни, а добавената стойност идва от качеството на тяхното изпълнение.
Производителите на mp3 плеъри, например, са много, но само един от тях прави милиарди всяка година от десетилетие и половина. Затова е важно, освен добра идея, да се въоръжите и с някои бизнес умения, които ще подпомогнат развитието на продукта Ви.
*Zen and the Art of Motorcycle Maintenance – препоръчвам я
Арсеналът на един млад предприемач
На сцената се появява the lean startup, методология за прототипиране и бърза валидация на идеи – от малки допълнителни услуги до цели бизнес модели. В основата на lean методологията е дестилирането на една идея до нейния критичен минимум – защото малките инкременти са бързи и лесни. Разбира се, нужен е и прототип, защото потребителите няма да слушат за идеята ви, а ще я използват.
Лесно, нали? Практиката, показва, че макар широк кръг предприемачи да са чували за lean, имплементацията често е толкова неефективна, че фалират, преди да успеят да намерят достатъчно последователи. Ето няколко примера:
Прототипи на уеб апликации
Започвам от сферата си на експертиза: разработка на уеб апликации.
Твърде често, създателят на приложението не е обмислил идеята си в (най-тънки) подробности, или е пропуснал ключова функционалност в първата итерация – толкова ключова, че се налага тотална преработка. Нека спестим този излишен разход, като направим първо дизайн и прототип (Invision/UXpin вършат работа) и след няколко фокусирани интервюта финализираме изискванията, без да сме написали и ред (скъпоструващ) код. Друг голям плюс на прототипa е, че можете да правите фокусирани интервюта с потенциални потребители на приложението – доколко те са доволни от предложената функционалност или удобство на интерфейса. Това е и третият елемент от цикъла идея – продукт – подобрение, залегнал в основата на lean.
Изкуството на предварителната продажба
Тези дни, Tesla представи новия си модел коли и обяви предварителни поръчки за него. Изненадващо за мнозина, компанията набра 14 милиарда долара в първите две седмици предлагане на кола, която дори няма фабрично производство, а е на ниво чертежи и прототипи. С големия ресурс, Тесла може да си позволи покриването на плаващите си разходи, както и разработката на някои подобрения за продукт, очакван на пазара в края на 2017.
Не произвеждате коли, а настолни игри и концепцията Ви се струва неприложима? Разгледайте платформи като Indiegogo / Kickstarter.
Разработвате софтуерен продукт? Предварителните продажби осигуряват не само валидация на product-market fit, но и общност от ранни потребители, с които да изпробвате концепции още преди официалния старт на продукта.
Офис или споделено пространство?
Lean не е само изпълнение на проекти, но и цялостна философия на една компания.
Разходите за офис на стартираща компания са прекалено високи, за да бъдат оправдани лесно – по-разумна идея е да спестите усилия и време и да наемете бюро, поне за началните няколко месеца на проекта си. Неподозираната добавена стойност? – синергиите с други стартиращи компании, безплатните услуги, които можете да си правите и опитът, който можете да обменяте. Безценно!
*За да туширам спекулациите, че правя реклама на Betahaus (в техния блог): в София в последната година бяха открити 12 нови споделени пространства. Живеем в достатъчно свободно общество, и всеки е способен да избира оптималната за неговия вкус цена/качество.
Димитър Шалварджиев е предприемач с активна гражданска позиция.
Опитът му обхваща три индустрии като консултант – информационна сигурност, здравеопазване и маркетинг. Компанията, която съосновава, специализира в lean визуализационни инструменти за клиенти като Philips, Pfizer, Coca-Cola.
В свободното си време, Димитър обича да предизвиква физиката и психиката си с ултрамаратони – и да пътува.
[:]