[:bg]“Гости в блога” е новата рубрика, в която искаме да се включват големи имена от различни сфери на дейност, които да споделят интереси, опит и мнение по актуални теми.
Вероятно много от вас си спомнят една предишна статия, посветена на излизането на Великобритания от обединения европейски пазар – съдържаща смелото (и все още спорно) предположение, че Brexit няма да се случи.
Дотук знаем резултатите от изборите, знаем, че водачите на Brexit кампанията отказаха да поемат отговорност за резултатите – знаем и че новото британско правителство се опитва да отложи напускането на единния пазар за неопределно бъдеще, като същевременно се старае по всякакъв начин да сключи нова сделка с ЕС, която да даде специални преференции на островната държава.
С две думи, Brexit продължава да бъде малко вероятен, защото е икономически неразумен и за двете страни – особено с оглед на предизвестения провал на трансаталнтическото споразумение TTIP.
Но уважавайки аудиторията си, не очаквам да вярвате на мен, а на цифрите:
Източник на данните: dealroom.co, 12.09.2016
В синьо-зелено са показани инвестициите (funding rounds), а в червено – продажбите на компании (exits) в последните три години.
Дори да приемем, че тримесечието е свършило три седмици по-рано, можем да обобщим следните наблюдения:
- Инвестициите в местни компании не са намалели, а пазят стабилно ниво от около 800 милиона евро на тримесечие (тук трябва да се вземе предвид и валутната флуктуация между лири и евро, но приемаме, че разликите се изравняват във времето)
- Продажбите на компании рязко са се повишили в последното тримесечие.
Разглеждайки в подробности именно последното тримесечие обаче, ето продадените компании:
Източник на данните: dealroom.co, 12.09.2016
Всъщност, става дума за една голяма сделка, която изкривява статистиката – инвестиция от банка в компания, занимаваща се с патенти.
След като дори банките – традиционно чувствителни към рискове – са склонни да инвестират в Обединеното Кралство – можем да си отдъхнем и типично по британски.
Димитър Шалварджиев е предприемач с активна гражданска позиция.
Опитът му обхваща три индустрии като консултант – информационна сигурност, здравеопазване и маркетинг. Компанията, която съосновава, специализира в lean визуализационни инструменти за клиенти като Philips, Pfizer, Coca-Cola.
В свободното си време, Димитър обича да предизвиква физиката и психиката си с ултрамаратони – и да пътува.
[:]