[:bg]Днес Великобритания ще проведе референдум за оставането на Кралството в рамките нa още по-големия съюз – Европейския. Евентуалното отделяне на поданиците на Нейно Величество несъмено ще има дълбоки последици и за двете страни, а е много вероятно да създаде опасен прецедент и да разклати устоите на целия ЕС. Но какво отражение би имал Brexit за предприемаческата общност?
Такъв въпрос не може да има еднозначен отговор, най-малкото защото последиците за предприемачите в Обединеното Кралство и ЕС биха били съвсем различни – затова, нека разгледаме двете страни на монетата:
Стартъп във Великобритания
Нека уточня, че условията на евентуална схизма между Лондон и Брюксел не са финализирани, но все пак можем да очертаем основните бразди:
Първият и основен проблем за една млада компания в Лондон би била липсата на голям и отворен (безмитен) пазар наблизо. Забравете стартирането на бизнес, ориентиран към клиентите – освен разходите за доставка, трябва да бъдат калкулирани такси, митнически забавяния, административни пречки и най-различни юридически съответствия, които не биха били хармонизирирани. Особено в началото ще има нужда от нови търговски спогодби, които ще затруднят и забавят с месеци всякакъв обмен на стоки.
Пропадат и хармонизираните финансови пазари и възможността да създадете широкообхватен fin-tech продукт.
Отпада и бюджетът за развойна дейност, идващ от Европейския Съюз, а нека не забравяме, че Великобритания е вторият най-голям бенефициент със своя милиард лири на годишна база. За справка, целият бюджет на страната, насочен към наука, е 5 милиарда лири.
Достъпът и съхранението на (лични) данни също може да се окаже проблем – Европейският съюз може да не признае Великобритания за т.нар. ‘safe third country‘ за съхранение на данни и да принуди местните компании да се сертифицират допълнително.
Очаква се и мащабно оттегляне на инвестиционен капитал от Великобритания, а създаването на компания със световен размах е невъзможно без достъп до свеж капитал и инвестиции.
Дори очакваното сближаване с предприемаческата сцена в САЩ не би се случило по-рано от 2022-2025, а и не се очаква САЩ да дадат преднина на Лондон пред Бостън, Ню Йорк или Силициевата долина. Още повече, че възходът на британската стартъп общност се отдава в немалка степен на американски предприемачи, решили да направят Великобритания база за своята европейска инвазия.
Така британската стартъп сцена остава без свежи капитали и без пряк достъп до големи пазари (т.е. дефакто неконкурентна) поне за 5-10 години.
Накратко, икономистите са единодушни, че британците ще пострадат от Brexit, но нека не забравяме, че те обикновено грешат в прогнозите си.
Стартъп в Европа
Еха, най-после става дума и за нас!
Великобритания винаги е била известна с бързата интеграция на иновации и новости. Това правеше живота на една стартираща компания значително по-лесен – вместо скептицизъм, предприемачите получаваха ентусиазъм и лесен достъп до реални бизнес проблеми.
Допълнително, стартъпите можеха да се насочат именно към Лондон за откриването на първия си международен офис – осигурявайки си предмостие и към щатския пазар. Но с новите, различни регулации, разрастването към Лондон става трудно, скъпо и все по-малко атрактивно, заради усложнения паричен обмен с Острова.
Кой може да замести Великобритания като прокси пазар по пътя към САЩ? Трудно е да се каже, вероятно това би била Германия – като най-голям пазар, независимо от езиковата (а и културна) бариера. Обменът на идеи от Силициевата долина и дисциплина при изпълнението от Берлин вече даде на света мултимилиардната Rocket Internet…
Изкуственото намаляване на европейския пазар няма как да е добра новина за малките компании. Особено тежко би било за fintech и marketing стартъпи, защото именно Лондон – а не Берлин или Барселона – е столицата на тези индустрии.
Oкуражителен финал
Накратко, Великобритания се превръща в екзотичен и разточителен пазар, от който мнозина биха се лишили. И последиците от евентуален Brexit биха били лоши не само за стартиращите компании от двете страни на развода, но и за британската финансова и маркетинг сцена, свикнала да е поприще на най-смелите идеи и най-иновативните решения в световен мащаб.
Вместо четиво за раздяла, оставям ви с историята на една компания, пострадала дори само от възможността за Brexit.
P.S. И по-ведро, Brexit няма да се случи 🙂
Димитър Шалварджиев е предприемач с активна гражданска позиция.
Опитът му обхваща три индустрии като консултант – информационна сигурност, здравеопазване и маркетинг. Компанията, която съосновава, специализира в lean визуализационни инструменти за клиенти като Philips, Pfizer, Coca-Cola.
В свободното си време, Димитър обича да предизвиква физиката и психиката си с ултрамаратони – и да пътува.[:]