[:bg]Всички знаем за Стив Джобс. Повечето от нас имат поне един приятел, който притежава продукт на Apple и сме били свидетели на поне един дебат на тема iOS срещу Android.
Именно благодарение на Apple техничарите започват да осъзнават ролята на дизайна в един продукт. Изисквайки пълен контрол над процесите, Стив не оставя място за грешки и в крайна сметка хората получават точно това, от което имат нужда. Нещо повече – като премахва всяко колебание, той канализира цялото внимание и прави продукта кристално ясен и прост за употреба.
Днес прилагаме това познание в разработката на апликации и сайтове. Усвоили сме графичния дизайн (GUI), но постепенно навлизаме в една нова ера – тази на разговорите. С напредъка на изкуствения интелект и анализа на данни, можем да включим все повече от човешкия маниер в комуникацията си с компютрите. Говорим със Siri, пишем на Amy и можем да предадем какво искаме дори чрез жестове.
Този тренд – на общуването чрез говор и текст – е обещаващ и сериозно набира скорост. За разлика от апликациите обаче, тук няма визуален интерфейс, по който да се водим. Няма редове, бутони или менюта. Тук трябва да се действа и мисли различно. Отне ни много години преди да се научим да създаваме интуитивен графичен дизайн. Да направим разговорния “дизайн” интуитивен е съвсем друга баница.
Apple са били наясно с тези неща още през 1988, когато са работели над първия си асистент с изкуствен интерект – Knowledge Navigator. Тридесет години по-късно сме се приближили значително до целта, но все още не сме достигнали същото ниво на комуникация. Поне не чрез мобилно устройство.
Разбира се, също както преселването на Марс, и това че ще се случи някой ден.

Steve JobsДзен и Стив Джобс, от Caleb Melby

По света в момента усилено се разработват всякакви ботове – къде за бизнеса, къде за лично ползване, къде за фейсбук, къде за Slack. Употребата им варира от customer support до e-commercе и продажбите чрез чат. Затова преди да създадем първия си чатбот (или след като го направим, но видим, че нещо му куца), трябва да се запитаме два основни въпроса:

  1. Кой ще го използва?
  2. Защо да трябва да го използва?

Чатботовете са като всеки друг продукт – имат цел и имат таргет група. Чак когато си отговорим на тези неща, можем да се замислим за техническите ни възможности:

  1. Можем ли да предоставим най-добрата обработка на текст (NLP)? Да / Не
  2. Можем ли да се сравняваме с големите компании, които имат бюджет от милиони и екипи от хиляди хора? Да / Не
  3. Тогава, с кого точно се конкурираме?

Тези неща ще ни помогнат да избистрим рамката на нашия проект и да решим на кои платформи да разработим чат бота, кои инструменти да използваме, цялостен продукт ли искаме, или чат бот като GrowthBot, отговарящ на специфична нужда.
Създателят на SmarterChild, един от първите масово ползвани чат ботове в ново време, казва че те не са технически проблем. Те са проблем на редакцията, на подбора на думи и изрази. И е прав – никой не обича да чете дълги писания, камо ли зле структурирани и объркващи. Живеем в непосредствен свят и това е реалността, с която чат ботовете трябва да се справят. Точната и бърза комуникация е най-доброто, което един бот може да притежава.
Та, готови ли сте за този нов свят?


Ева Димитрова завършва Икономика и се специализира в Маркетинга. Последните няколко години се занимава със стартъпи, като междувременно е преминала прогарамата на Founder Institute в София.  
В момента в партньорство с Futurist labs разработва чат ботове, с идеята да ги направим по-достъпни и разбираеми, както и практически да покажат ползите им за бизнеса. Един такъв пример са e-commerce продажбите през чат и възможността за поръчка с един клик.
Ако се интересувате от чатботове и искате да разберете повече по темата, пишете на имейла й или я намерете във фейсбук.
Пълната версия на тази статия можете да прочетете на английски в Chatbots Magazine.[:]

Leave a comment