[:bg]“Гости в блога” е новата рубрика, в която искаме да се включват големи имена от различни сфери на дейност, които да споделят интереси, опит и мнение по актуални теми.
Един от основополагащите проблеми пред всяка стартираща компания е дали началният екип да работи заедно от една географска точка, или може да бъде разпръснат по градове, държави и часови зони. Ако искате да вземете рационално решение, по-долу ще разгледам основните преимущества на двата подхода, и качествата, които трябва да притежават колегите ви, за да успеете.

Общ офис

Традиционният начин на работа има страхотен плюс – няколко глави заедно винаги мислят по -добре от една. Независимо дали въпросът е къде да обядваме или как да пробием на нов пазар – само си спомнете онази легенда от детството – за хан Кубрат и синовете му. Като технократ трябва да спомена главоломния прогрес на технологиите за виртуално присъствие (“virtual presence”, б.а.) – но и със съжаление да отбележа, че те все още не са достатъчни, за да заместят общуването лице в лице. Общият офис позволява също екипът да се сприятели, както и в движение да се решават конфликти, големи или малки. И, нека не забравяме – рано или късно ще се наложи среща с клиенти или инвеститори. Домакинството на една такава среща ви дава и предимство в преговорите.

Отдалечен офис / офис от дома / разпръснат екип

Гъвкавост. Свобода. Независимост. Повечето фрийленсъри, които познавам, не искат да разменят тези две категории от служебния си бит за цялото злато на света. Аз, лично, не бих смесил личното си време със служебното – решението са споделените работни пространства. Понякога екипът, комуникиращ си с клиентите е на другия край на света – няма нищо по-хубаво клиентите да видят имплементирани идеите си още на следващия ден. Да не пропускаме и магнетичната (или утопична?) картина на офиса от плажа… или спа-хотела… или хижата досами ски пистата… или където и да се намирате с достъп до Интернет.
дигитален номад

А сега накъде?

Преди да се почувствате разкъсани от следващото решение, нека се опитаме да отговорим на следните въпроси:

  • Кое решение би направило екипа ви по-ефективен?

споделено работно пространство
Работното място е онази мистична област, в която се случва работата. Да, удоволствията (чух ли бирен хладилник? game room?) в офиса са супер, но са вторичната цел на една компания. Това не означава, че трябва да се наредите в кръг и да се гледате лошо – напротив, колкото по-уютно ви е, толкова по-добре. Нещо повече: трудно бихте създали уютна атмосфера в разпръснат екип. Ефективността в различните индустрии – дори в различните екипи, в рамките на същата организация – се измерва различно. Преценете сами какво би помогнало във вашата ситуация.
Примери за ефективни отдалечени екипи: много Ruby on Rails компании, които познавам залагат на дистанционна работа за част или цялата седмица: от консултантски компании в Германия, до продуктови компании с инженери по целия свят

  • Имате ли доверие на екипа си?

coworking space sofia
Доверието е ключово по пътя към общите цели. Често доверието е бинарно измеримо – има го или не; това е най-добрата ситуация. Но започне ли да ерозира в последствие, процесът е необратим и води до серия неприятни разговори, а вероятно, разрушени приятелства. Също така, едва ли ще можете да промените цялата организация за няколко седмици.
coworking space sofia
Затова поставете очакванията си по отношение на работата и резултатите от нея на масата още в самото начало – дори преди да сте взели решения за офиса.
Повярвайте, говоря от опит.
Примери за екипи, в които доверието винаги е оправдано: големи компании, обикновено отвъд Океана, в които трябва да се доказваш ежедневно; в редки случаи, компании от всякакъв размер, които съумяват да мотивират екипа си с трудни технологични проблеми и ежедневни предизвикателства.

  • Рискувате ли неразумно много лояността на служителите си?

Екипът за един стартъп обикновено се сплотява около приятелства и личен контакт. Ако не сте заедно, възможността за среща за по пица и бира в неделя следобед в Skype не изглежда перспективна. Лоялността – като мотивацията – е различна за всеки. Но и двете се градят на личен контакт, на ежедневни разговори – и на епизодични извънработни срещи. Избирайки разпръснат офис, можете ли да ги гарантирате дългосрочно?
Виж горните примери.

  • Кой и къде предстои да се среща с клиенти / инвеститори?

Ако решите да не обособите офис, или да позволите дистанционна работа, със сигурност ще имате нужда от офис. Често в самото начало инвеститорите биха искали да се запознаят с целия екип и да посетят офиса – особено ако са наблизо. В много случаи конферентен разговор не е добра идея: например, ако основният екип се състои от повече от пет души. Същото се отнася за клиентите: ако предстои да инвестирам пари в компания за услуги, бих се разходил до офисите им, за да се запозная с екипа, процесите – и онова, което ни предстои.
Успешни компании, които се срещат с клиенти дистанционно: обикновено, консултантски компании, които гостуват на клиентите си, за да могат да вникнат в бизнес процесите от първа ръка, нямат нужда от фиксиран офис в първата година.

  • Можете ли да намерите достатъчно колеги в града?

Инкорпорирането в офис предполага, че колегите ви живеят в същия град – или са склонни да се преместят. Разполага ли градът ви с достатъчно талант за всяка от позициите, които са в бизнес плана ви за следващата година? А за следващите 3 години? Отварянето на втори офис е трудно, времеемко, и изисква присъствието и участието на поне един от партньорите.
Успешни компании, разпръснати по света: Много често, американски стартъпи, които мотивират екипа си чрез материални облаги.

Вместо заключение

Решението е важно, и трудно бихте го променили.
Препоръчвам да поставите тежест, спрямо личните си предпочитания, на всеки от въпросите, и да обективизирате отговорите си – ето моята приоритизация:

Показател Резултат при отдалечен офис Резултат при работа в класически офис Важност на показателя
Ефективност 3 4 5
Доверие 2 4 5
Лоялност 2 4 5
Срещи 1 4 4
Колеги (scale) 5 3 2
ОБЩ РЕЗУЛТАТ 44 82

 


Димитър Шалварджиев е предприемач с активна гражданска позиция.
Опитът му обхваща три индустрии като консултант – информационна сигурност, здравеопазване и маркетинг. Компанията, която съосновава, специализира в lean визуализационни инструменти за клиенти като Philips, Pfizer, Coca-Cola.
В свободното си време, Димитър обича да предизвиква физиката и психиката си с ултрамаратони – и да пътува.[:]

Leave a comment