[:bg]“Гости в блога” е новата рубрика, в която искаме да се включват големи имена от различни сфери на дейност, които да споделят интереси, опит и мнение по актуални теми.
Как от журналист станах носач на плакати
или как изглежда един startup през очите на фена
Попаднах в медиите на 4. Дядо ми ме заведе в студиото на радиото, в което беше програмен директор и водещ. С отворена уста зяпах цветните плочи с известни от телевизора певци и певици, магнетофоните и светещите в зелено и червено устройства. Имаше музика и усмихнати хора на изкуството, с които дядо разговаряше. Тогава той изгря пред мен в нова светлина. Като космически магьосник с големи, допълнителни пластмасови уши, с микрофон и странни вълшебни копчета като в сериала „Седморката на Блейк”. Нещо като музикален космонавт, пилот, който управлява с гласа си космически кораб и прави нещо добро и важно. Вероятно тогава съм решил да стана като него – журналист. Или малко по-късно, когато ми е обяснил какво означава професията му. От тогава беше ясно с какво ще се занимавам. И ето ме, близо 30 години по-късно, с близо 15-годишно занимаване с медии, последните 4 от които в БНТ 1.
Междувременно, животът ми поднесе още едно откровение – любовта на една художничка. Заедно с нея изкуството, стана всекидневие в живота ми и нова отправна точка за всичко. Реализирах няколко собствени идеи заедно с артисти – Water и Графонетика. Тя+Изкуство се оказаха супер бонус, понеже имам свиреп глад за арт нон стоп.
Тя се казва Ани и е между първите обитатели на betahaus. Съосновател е на един от приятните и, ако питате мен, успешни проекти родени там – платформата за плакатно изкуство plakatkombinat.com. Наблюдавах развитието му и неусетно, както децата се увличат по нещо готино, почнах да се опитвам да участвам. Първо като носач на плакати, а после вече се издигнах и станах носач на плакати в рамки и тубуси.
Ето ви сега моя поглед отвътре към този арт startup.
През 2013-а на една закуска в Бетахаус Анна Симеонова, която е художник, плакатист, графичен дизайнер среща Георги Александров, който работи в голяма софтуерна компания и има вкус към изкуството. Двамата обсъждат, че в България няма къде да се купи съвременен графичен дизайн. И решават да създадат такова място. Онлайн, като галерия, магазин и обединение на “untapped community” от свръх таланти „from Bulgaria”, чието изкуство да бъде популяризирано пред света. След като вече имаха име, лого и beta-сайт, Анна започна да събира в обща група съвременни, мега яки, български графични дизайнери. Най-често плакатисти и илюстратори. Но при няколко базисни критерия. Да са достатъчно изявени. Да са с академично образование. Да владеят свой собствен, оригинален, художествен език. Да искат да направят нови произведения специално за Плакат Комбинат и да са ОК да ги предоставят ексклузивно на галерията. Няколко пъти бях свидетел на срещите на кураторката с някои от артистите, на които тя най-много се кефи. Аз се запознавах с работата им и все повече се пристрастрявах към визуалните им идеи, към естетиката и хумора им, към дизайна им. След като и те се радваха на идеята за нова модерна платформа за изкуство и се съгласяваха да се включат – беше въпрос на време сайтът да тръгне. През юни, 2013 Plakatkombinat.com стартира с изложба на 18 автора по време на международния фестивал за дизайн и визуална култура Sofia Design Week. Сайтът също се появи, а новите плакати започнаха да пътуват в тубуси към домовете и офисите на тези, които са ги харесали. Първите купувачи бяха манекените-супермени, архитектите от Don’t DIY, проектирали и пространството на betahaus и не само…
Междувременно аз се запознах с целия процес по фактическата реализация на един плакат – как се измисля и рисува, как от хрумка се превръща в плакат, който пък става на дигитален файл, който пък се превръща във висококачествен принт. Как плакатът се мести без да се огъва, как се поставя върху стена, как се изпраща на клиент и т.н. Научавах все повече за графичното изкуство и най-добрите в него. Научих например защо е важно когато имаш нужда от лого или плакат да го поръчаш на професионален художник и дизайнер, а не на някой, който обича да си цъка на компютър. Както когато имаш нужда от операция – отиваш при хирург, а не при някой който обича да реже.
Запознавах се с нови и нови интересни художници, които Ани привличаше. Заедно с включването им и броят на произведенията в сайта – растеше и популярността на plakatkombinat. Различни фестивали, културни институти и галерии решиха да покажат плакатите в изложби. До днес, платформата успя да направи 11 изложби с три от своите тематични колекции от плакати за кино, нова българска архитектура и световни градове.
Новите авторски плакати за популярни български и световни филми се представиха пред публиката в Casa Del Cinema в Рим, по време на празниците на Българското кино. В Ню Йорк – в Bow Tie Cinema. Също в Дом Витгенщайн във Виена, в кино Луцерна в Прага, а и в София, по време на Киномания.
Плакати като художествени интерпретации на добри примери от съвременната българска архитектура бяха показани в изложби по време на архитектурните седмици в Прага, в Пловдив и в Тирана, а и в изложба в Чешкия център в София.
Авторски плакати за любимите градове на артистите от plakatkombinat.com бяха експонирани през 2014 в Лондон, в галерия София на Българския културен институт там, а през 2015-а – на One Design Week в Пловдив.
Имах кефа и привилегията понякога да пътувам заедно с плакатите. Междувременно, станах приятел с много от художниците, чиято работа обичам. Постепенно си спечелих възможността да бъда техен посланик, докато съм и журналист. За целта, професията ми е важно предимство. Вярвам в призванието на журналиста да показва истината от по-добрата част на живота – изкуството. Виждам смисъл да се отстоява правото на хората с дух и идеи да имат думата. Мисля че е важно да се помага на вдъхновяващите примери да стигнат до повече обезсърчени. Сигурен съм, че изкуството е пряк път към общуването, а от там и към щастието.
Всъщност, да живея с работите на графичните дизайнери за мен е шанс всеки ден да влизам в онова космическо студио на дядо. Да се изненадвам, да се радвам и да споделям изкуството с другите.
–
В момента Даниел Ненчев работи по документален филм за изкуството на плаката. А Plakatkombinat.com представя и продава селекция от 230 специално създадени за галерията произведения в лимитирани серии. Платформата запознава публиката в България и по света с изкуството на 38 водещи български автори от областта на графичния дизайн, плаката, илюстрацията и графиката.
Даниел Ненчев е журналист. Вероятно сте го гледали като водещ на предаването „Денят започва с култура” по БНТ или сте чели негови материали в Капитал Light. Виждали сте и проекта му Графонетика, (на фасадата на betahaus и в Капана в Пловдив) който представя еднаквите по изговор и по изписване думи в балканските езици. От няколко години Даниел помага и на един от първите проекти измислени в betahaus – plakatkombinat.com.[:]